Achtergrond: Collega’s geven input voor het vervoersconcept tijdens “Rogier over de Vloer”

Rogier Havelaar werkt sinds november als Manager Innovatie bij Wagenborg Passagiersdiensten. Om een goede indruk te krijgen van alle werkzaamheden bij WPD, en daarmee informatie te verzamelen voor het vervoersconcept, liep hij onlangs een aantal dagen mee op de veerboten, sneldiensten en de kantoren.


Gekleed in Wagenborg-tenue toogde Rogier op de eerste meeloopdag van zijn huis in Amsterdam naar Lauwersoog. Hij reisde opzettelijk met het ov in plaats van met de auto, om op die manier de tocht naar de veerboot te ervaren. Hij komt op tijd aan in de haven. En ook andere ritten met het ov, later in de week, gaan volgens planning. Eén keer ervaart hij wat hij tijdens bijeenkomsten met onder andere
eilandbewoners heeft vernomen: dat de boot keurig volgens dienstregeling aankomt, maar de bus niettemin al is vertrokken.

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp voor het toekomstig vervoersconcept en dus vraagt Rogier tijdens de overtochten wat daar volgens de collega’s te winnen valt. De collega’s delen verschillende ideeën waar zij aan werken om het brandstofgebruik terug te dringen. Wanneer Rogier een machinist vraagt wat de mogelijkheden zijn om de centrale verwarming minder te gebruiken, is het antwoord dat de
restwarmte van de reservemotor een alternatief kan zijn. De temperatuur van het water is daar 82 graden en de reservemotor blijft ook draaien als het schip stil ligt in de haven.

De eerste keer dat Rogier helpt inladen, ziet hij dat veel mensen niet fietsend de boot op komen, maar lopend naast de fiets. Dit komt vaak voor, vertellen collega’s hem. Dat terwijl mensen eigenlijk niet over de autobrug mogen lopen. Daarnaast zorgt het lopen ervoor dat het inladen langzamer gaat. Volgens de collega’s zijn 30 tot 40 fietsen geen probleem. Worden het er meer, dan leidt het altijd tot vertraging.
“Daarom moeten in het nieuwe vervoersconcept de fietsen los van de auto’s”, zeggen ze.

Tijdens het schoonmaken van het schip en de wekelijkse veiligheidscontroles, laten collega’s zien dat het handig is om aan boord op veel plekken een wateraansluiting te hebben. Met het zoute water slijt de verf van de schepen snel. Door het schip regelmatig te wassen gaat de slijtage minder vlug. Rogier loopt ook mee op de afdeling klantenservice. Een dynamische afdeling waar veel mails, telefoontjes en
een enkele chat binnenkomen. Vooral met betrekking tot reserveringen. Rogier somt op: “Mensen die dubbel boeken omdat ze niet weten dat het retour is. Mensen die bellen omdat ze een plek niet kunnen boeken ondanks dat er staat dat er plek is.”

Tijdens de dag komt ook de afstemming tussen schip en klantenservice ter sprake. Die kan volgens de medewerkers op kantoor beter, vooral in geval van vertraging.

De meeloopdagen leveren tal van tips en aandachtspunten voor het vervoersconcept op, waarvan de genoemde punten een bescheiden
greep zijn. Naast dat het daarmee hele nuttige en vruchtbare dagen zijn geweest voor Rogier, is zijn band met WPD ook gegroeid. Dat blijkt wanneer tijdens de afvaarten het bandje met het standaard welkomstbericht voor passagiers hoort: ‘Met trots varen we over de
Waddenzee!’. Rogier: “En ik voel me ook heel trots om bij dit bedrijf te werken. Met de stemmen van de collega’s van de
havenkantoren die doorbellen hoeveel mensen er zijn. De vriendelijkheid die ik onderling hoor. Het voelt heel cool om
zo met elkaar te zorgen dat we zo snel mogelijk lossen, laden en vertrekken.”

Meer lezen over zijn bevindingen? Check hier het uitgebreide dagboek op NatuurlijkBereikbaar.nl.

Reacties op: Achtergrond: Collega’s geven input voor het vervoersconcept tijdens “Rogier over de Vloer”